Många tenderar att välja hotell utifrån antal stjärnor, diamanter eller liknande som hotellet har. Det ses som lyxigt och prestigefyllt att övernatta på hotell med höga betyg, så kallade fem stjärniga-hotell. I detta sammanhang är det dock viktigt att tänka på att det faktiskt inte finns något officiellt och harmoniserat klassificeringssystem för hotell i världen. Detta gör att antal stjärnor ibland kan vara missvisande, och snarare blir ett reklamtrick för hotellägare än vägledning för konsumenter.
Om man ska beakta klassificeringar av detta slag är det viktigt att vara källkritisk, ta reda på hur klassificeringen gjorts och vad den baseras på. I vissa regioner kan det nämligen finnas harmoniserade klassificeringssystem för hotellen i den regionen, medan det i andra regioner helt kan saknas sådana system. Detta gör att det är svårt att jämföra hotell baserat på stjärnor eller liknande klassificeringsbetyg, eftersom systemen kan ha stor variation.
Hotelstars Union
Ett exempel på ett klassificeringssystem är det europeiska hotellklassificeringssystemet Hotelstars Union som introducerades 2009 efter önskemål från EU. Sverige är anslutet till detta klassificeringssystem och det görs årliga inspektioner av hotellen som ingår som stjärnmärkta. Notera dock att inte samtliga EU- eller EES-länder är anslutna till systemet. Länder utanför EU/EES, exempelvis USA, är inte anslutna.
Klassificeringen i Hotelstars Union görs utifrån 270 kriterier och beroende på hur väl hotellet upplever dessa kriterier erhålls upp till fem stjärnor. För att ett hotell ska erhålla fem stjärnor (”superior”) brukar exempelvis krävas att hotellet har en reception som är bemannad 24 timmar om dygnet, att det finns hotellsviter att boka, extra toalettartiklar, extra kuddar och täcken, restaurang som är öppen alla dagar, minibar på rummen, room-service dygnet runt, bagageservice och tvättservice.